Kapitan Ziemowit Barański opowiada: Wszyscy wiedzą, że…

29 kwietnia 1997 roku na pasażerskiej barkentynie Mary Anne rozpoczęliśmy krótkie rejsy po zachodnim Bałtyku.

Załoga była międzynarodowa. Kapitan Stefan Kramer – Holender, I oficer Ziemowit Barański – Polak, mechanik – Holender, bosman i dwie osoby załogi pokładowej – Niemcy, stewardessy – Polka, Niemka i Finka. Wachty nawigacyjne prowadziliśmy na zmianę z kapitanem po 6 godzin, równocześnie sterując ze stanowiska na nadbudówce. Mieliśmy tam kawał pleksi, pod którym trzymaliśmy mapę, żeby wiatr jej nie porwał, a nawigacja była pilotowa, bo głównie pływaliśmy po Małym i Wielkim Bełcie. Dziennik okrętowy prowadziłem ja, zapisując co trzeba na skrawku papieru trzymanym w kieszeni i dopiero po wachcie uzupełniałem rubryki.  Było to trochę męczące, ale prawie wszystkie noce spędzaliśmy na kotwicy lub w porcie.

Oczywiście zdarzały się czasem różne przygody.

Wchodziliśmy do duńskiego portu Ærøskøbing. Wejście jest dość płytkie, ale do portu prowadzi nabieżnik. W pewnym momencie, na torze wejściowym do portu, Mary Anne weszła na mieliznę – a byliśmy dokładnie w linii nabieżnika.

Zaczęły się manewry ściągania. Przypłynął na małym holowniku kapitan portu i pomagał nam przechylić statek ciągnąc za linę zamocowaną do masztu. W końcu udało się z płycizny zejść.

Stanęliśmy na kotwicy i zaprosiliśmy kapitana portu na pokład, aby podziękować mu za pomoc. Zapytałem go, jak to jest z tym nabieżnikiem. Odpowiedź brzmiała:

– Przecież wszyscy wiedzą, że w tym miejscu trzeba zejść trochę na prawo. Pisałem do Kopenhagi, żeby poprawili nabieżnik, ale bez skutku.

Wypiliśmy po drinku, szkód nie było, więc wszystko dobrze się skończyło.

Kilka lat później wchodziłem do tego portu Chopinem, ale pamiętałem, że trzeba trochę w prawo i wszedłem bez problemów. ■

Wyspy Danii
źródło: Wikimedia Commons

Archipelag Południowej Fionii

Cdn. (co piątek)

Jest to cz. 3 opowiadania „Mary Anne” napisanego przez kpt. Ziemowita specjalnie dla Periplus.pl

Kpt. Ziemowit Barański: Mary Anne

► ► Cz. 1. Bezrobotny kapitan (21 sierpnia 2020)

► ► Cz. 2. Mary Anne (28 sierpnia 2020)

► ► Cz. 3. Wszyscy wiedzą, że… (4 września 2020)

► ► Cz. 4. Hornblower i rejsy golfowe (11 września 2020)

► ► Cz. 5. Liście w szandekach (18 września 2020)