Noworoczne remanenty.
Kazimierz Robak:
Hej kolęda, kolęda

Przed świętami w wiadomym celu zajrzałem do swojej płytoteki, do tej części szafy, w której trzymam płyty polskie. Przebierałem stare winyle, duże i małe, a niektóre odkładałem na bok – i minęło dobre pół dnia, zanim skończyłem. Wtedy odłożone płyty ułożyłem chronologicznie.

Chwilę później pisałem email do zaprzyjaźnionej osoby, która podąża ścieżką kariery akademickiej, również w dziedzinie politologii, ze szczególnym uwzględnieniem państw bloku sowieckiego i czasów słusznie minionych.

 

Wraz z życzeniami świątecznymi przesyłam Ci trochę YouTubowych linków, nie tylko do świątecznego słuchania.

Tobie, akurat nie muszę mówić, jakie curiosa masz w tych odsyłaczach: oto w PRL, w państwowych (nie było innych!) wytwórniach płytowych – a więc z pełnym błogosławieństwem sekretarzy wszelkich szczebli, ideologicznych strażników rewolucji i innych politruków – najpopularniejsze zespoły i soliści nagrywali płyty… z kolędami.

Jak pasowało to do obowiązującego oficjalnie marksistowskiego materializmu dialektycznego, wiesz najlepiej, a jednak – ta sprzeczność egzystowała przez lata. No bo popatrz:

 

Najstarszą w moich zbiorach płytą z kolędami jest tzw. mały longplay (średnica 10 cali) pt. „Najpiękniejsze polskie kolędy”, nagrany przez Państwowy Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” (Polskie Nagrania, Muza L0266). Kupił ją mój ojciec, chyba ok. roku 1958 – co odcyfrowuję z zapisu ołówkiem na okładce, bo w Polsce dat wydania na winylach nie podawano. Rok by pasował: po dwóch latach gomułkowskiej odwilży, śruba zaczęła się powoli dociskać, choć religia wciąż była jednym z przedmiotów w szkołach (przynajmniej, o ile pamiętam, podstawowych).

Adam Zwierz, Alibabki, Andrzej Zaucha, Anna German, Anna Jurksztowicz, Bareja, Blusełka, Bractwo Kurkowe, Czerwone Gitary, Czerwono-Czarni, Danuta Błażejczyk, Dzień niepodobny do dnia, Edyta Geppert, Ernest Bryll, Ewa Bem, Filipinki, Goniąc kormorany, Grupa Bluesowa Stodoła, Halina Frąckowiak, Hanna Banaszak, Hanna Motyka, Irena Santor, Jerzy Połomski, Katarzyna Gärtner, Kolęda Nocka, Kolędy, Krystyna Prońko, Lucjan Motyka, Łucja Prus, Mazowsze, Msza beatowa, Muza, Nigdy więcej, No To Co, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Śląsk, Partita, Pastorałki, Piotr Janczerski, Polskie Nagrania, Pronit, Skaldowie, Śląsk, Sława Przybylska, Szczepanik, Tym, Veriton, Waldorff, Wiesław Ochman, Wojciech Trzciński, Wszystko mi mówi że mnie ktoś pokochał, Zbigniew Wodecki, Żółte kalendarze Adam Zwierz, Alibabki, Andrzej Zaucha, Anna German, Anna Jurksztowicz, Bareja, Blusełka, Bractwo Kurkowe, Czerwone Gitary, Czerwono-Czarni, Danuta Błażejczyk, Dzień niepodobny do dnia, Edyta Geppert, Ernest Bryll, Ewa Bem, Filipinki, Goniąc kormorany, Grupa Bluesowa Stodoła, Halina Frąckowiak, Hanna Banaszak, Hanna Motyka, Irena Santor, Jerzy Połomski, Katarzyna Gärtner, Kolęda Nocka, Kolędy, Krystyna Prońko, Lucjan Motyka, Łucja Prus, Mazowsze, Msza beatowa, Muza, Nigdy więcej, No To Co, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Śląsk, Partita, Pastorałki, Piotr Janczerski, Polskie Nagrania, Pronit, Skaldowie, Śląsk, Sława Przybylska, Szczepanik, Tym, Veriton, Waldorff, Wiesław Ochman, Wojciech Trzciński, Wszystko mi mówi że mnie ktoś pokochał, Zbigniew Wodecki, Żółte kalendarze

Drugi w kolejności (też zakup ojca) jest LP „Mazowsze śpiewa kolędy” (Polskie Nagrania, Muza XL0190), z roku 1964.

Był to tzw. okres „średniego Gomułki” – trzy lata wcześniej religia (po czterech latach obecności) znów wyfrunęła z PRL-owskich szkół państwowych.

„Mazowsze”, które tak jak „Śląsk” miało w nazwie „Państwowy Zespół Pieśni i Tańca”, było oczkiem w głowie ówczesnych władz. Ponieważ w parze z tym szedł najwyższej klasy profesjonalizm, a zespół bił rekordy popularności na scenach całego świata, Jerzy Waldorff nazwał go „perłą w koronie Rzeczypospolitej”. Myślę, że słusznie: w każdym razie nagranie, o którym mowa, wyznaczyło standard tradycyjnego śpiewania kolęd, który trwa do dziś.

Adam Zwierz, Alibabki, Andrzej Zaucha, Anna German, Anna Jurksztowicz, Bareja, Blusełka, Bractwo Kurkowe, Czerwone Gitary, Czerwono-Czarni, Danuta Błażejczyk, Dzień niepodobny do dnia, Edyta Geppert, Ernest Bryll, Ewa Bem, Filipinki, Goniąc kormorany, Grupa Bluesowa Stodoła, Halina Frąckowiak, Hanna Banaszak, Hanna Motyka, Irena Santor, Jerzy Połomski, Katarzyna Gärtner, Kolęda Nocka, Kolędy, Krystyna Prońko, Lucjan Motyka, Łucja Prus, Mazowsze, Msza beatowa, Muza, Nigdy więcej, No To Co, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Śląsk, Partita, Pastorałki, Piotr Janczerski, Polskie Nagrania, Pronit, Skaldowie, Śląsk, Sława Przybylska, Szczepanik, Tym, Veriton, Waldorff, Wiesław Ochman, Wojciech Trzciński, Wszystko mi mówi że mnie ktoś pokochał, Zbigniew Wodecki, Żółte kalendarze

 

Wraz z latami 60-tymi w muzyce pojawiło się nowe. Eksplodował big-beat, czyli rock’n’roll po polsku, ale jednocześnie szczyty wszystkich list przebojów w roku 1965 zajmowały kolejno sentymentalne i liryczne do bólu piosenki: „Żółte kalendarze”, „Goniąc kormorany”, „Nigdy więcej”, „Dzień niepodobny do dnia” śpiewane przez Piotra Szczepanika. W tym samym roku Szczepanik nagrał „czwórkę” z kolędami (Veriton V308), która zniknęła ze sklepów jak sen złoty.

Adam Zwierz, Alibabki, Andrzej Zaucha, Anna German, Anna Jurksztowicz, Bareja, Blusełka, Bractwo Kurkowe, Czerwone Gitary, Czerwono-Czarni, Danuta Błażejczyk, Dzień niepodobny do dnia, Edyta Geppert, Ernest Bryll, Ewa Bem, Filipinki, Goniąc kormorany, Grupa Bluesowa Stodoła, Halina Frąckowiak, Hanna Banaszak, Hanna Motyka, Irena Santor, Jerzy Połomski, Katarzyna Gärtner, Kolęda Nocka, Kolędy, Krystyna Prońko, Lucjan Motyka, Łucja Prus, Mazowsze, Msza beatowa, Muza, Nigdy więcej, No To Co, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Śląsk, Partita, Pastorałki, Piotr Janczerski, Polskie Nagrania, Pronit, Skaldowie, Śląsk, Sława Przybylska, Szczepanik, Tym, Veriton, Waldorff, Wiesław Ochman, Wojciech Trzciński, Wszystko mi mówi że mnie ktoś pokochał, Zbigniew Wodecki, Żółte kalendarze

 

W połowie lat sześćdziesiątych nasila się konflikt między władzami PRL a Kościołem. Punkty zapalne są dwa. Pierwszy to obchody okrągłej rocznicy państwowości, które Kościół nazywał milenium chrztu Polski, a Komitet Centralny – Tysiącleciem Państwa Polskiego. Drugi – list biskupów polskich do niemieckich z 1965 r., w 20-lecie zakończenia wojny, z przesłaniem pojednania i pokoju („przebaczamy i prosimy o przebaczenie”). Władze zarzuciły biskupom zdradę stanu i antypolonizm, a histeria antyniemiecka ze strony „aparatu państwowego” sięgnęła zenitu (spokojnie: „jak na owe czasy”, bo ani to porównać z tym, co władze wyprawiają dziś). Ale wielka polityka sobie, ludzie sobie, a bożonarodzeniowe święta przychodzą co roku. A skoro święta – to i kolędy.

W roku 1967, kolędową „czwórkę” (Muza N0490) nagrał zespół, który nie tylko liderował big-beatowej stawce, ale reklamował się „gramy i śpiewamy najgłośniej w Polsce!” – Czerwone Gitary. W roku 1976 więcej kolęd tej grupy trafi na pełnowymiarowy winyl (Muza SX1364), ale to będzie dopiero za „średniego Gierka”. Na razie trwa wciąż epoka „średniego Gomułki”.

Adam Zwierz, Alibabki, Andrzej Zaucha, Anna German, Anna Jurksztowicz, Bareja, Blusełka, Bractwo Kurkowe, Czerwone Gitary, Czerwono-Czarni, Danuta Błażejczyk, Dzień niepodobny do dnia, Edyta Geppert, Ernest Bryll, Ewa Bem, Filipinki, Goniąc kormorany, Grupa Bluesowa Stodoła, Halina Frąckowiak, Hanna Banaszak, Hanna Motyka, Irena Santor, Jerzy Połomski, Katarzyna Gärtner, Kolęda Nocka, Kolędy, Krystyna Prońko, Lucjan Motyka, Łucja Prus, Mazowsze, Msza beatowa, Muza, Nigdy więcej, No To Co, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Śląsk, Partita, Pastorałki, Piotr Janczerski, Polskie Nagrania, Pronit, Skaldowie, Śląsk, Sława Przybylska, Szczepanik, Tym, Veriton, Waldorff, Wiesław Ochman, Wojciech Trzciński, Wszystko mi mówi że mnie ktoś pokochał, Zbigniew Wodecki, Żółte kalendarze Adam Zwierz, Alibabki, Andrzej Zaucha, Anna German, Anna Jurksztowicz, Bareja, Blusełka, Bractwo Kurkowe, Czerwone Gitary, Czerwono-Czarni, Danuta Błażejczyk, Dzień niepodobny do dnia, Edyta Geppert, Ernest Bryll, Ewa Bem, Filipinki, Goniąc kormorany, Grupa Bluesowa Stodoła, Halina Frąckowiak, Hanna Banaszak, Hanna Motyka, Irena Santor, Jerzy Połomski, Katarzyna Gärtner, Kolęda Nocka, Kolędy, Krystyna Prońko, Lucjan Motyka, Łucja Prus, Mazowsze, Msza beatowa, Muza, Nigdy więcej, No To Co, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Śląsk, Partita, Pastorałki, Piotr Janczerski, Polskie Nagrania, Pronit, Skaldowie, Śląsk, Sława Przybylska, Szczepanik, Tym, Veriton, Waldorff, Wiesław Ochman, Wojciech Trzciński, Wszystko mi mówi że mnie ktoś pokochał, Zbigniew Wodecki, Żółte kalendarze

 

W tym samym, 1967, roku „czwórkę” z kolędami (Veriton V-332) wydaje pięcioosobowy girlsband Partita. Nie byłoby w tym nic dziwnego, bo kwintet był bardzo popularny (zaczynał od Bacha!), gdyby nie to, że śpiewająca w nim Hanna Motyka była córką urzędującego PRL-owskiego ministra kultury i sztuki Lucjana Motyki, członka PZPR i to nie szeregowego, a partyjnego dygnitarza, będącego w składzie Komitetu Centralnego. Mało tego: rok później do grupy dołączyła siostra Hanny, Magdalena, a Partita nagrała kolejną kolędową czwórkę (Veriton V-349). W czasach, gdy zgrzebna ortodoksja Gomułki trzymała w ryzach partię i rząd, to był ewenement – i pożywka dla szeptanej propagandy.

Adam Zwierz, Alibabki, Andrzej Zaucha, Anna German, Anna Jurksztowicz, Bareja, Blusełka, Bractwo Kurkowe, Czerwone Gitary, Czerwono-Czarni, Danuta Błażejczyk, Dzień niepodobny do dnia, Edyta Geppert, Ernest Bryll, Ewa Bem, Filipinki, Goniąc kormorany, Grupa Bluesowa Stodoła, Halina Frąckowiak, Hanna Banaszak, Hanna Motyka, Irena Santor, Jerzy Połomski, Katarzyna Gärtner, Kolęda Nocka, Kolędy, Krystyna Prońko, Lucjan Motyka, Łucja Prus, Mazowsze, Msza beatowa, Muza, Nigdy więcej, No To Co, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Śląsk, Partita, Pastorałki, Piotr Janczerski, Polskie Nagrania, Pronit, Skaldowie, Śląsk, Sława Przybylska, Szczepanik, Tym, Veriton, Waldorff, Wiesław Ochman, Wojciech Trzciński, Wszystko mi mówi że mnie ktoś pokochał, Zbigniew Wodecki, Żółte kalendarze Adam Zwierz, Alibabki, Andrzej Zaucha, Anna German, Anna Jurksztowicz, Bareja, Blusełka, Bractwo Kurkowe, Czerwone Gitary, Czerwono-Czarni, Danuta Błażejczyk, Dzień niepodobny do dnia, Edyta Geppert, Ernest Bryll, Ewa Bem, Filipinki, Goniąc kormorany, Grupa Bluesowa Stodoła, Halina Frąckowiak, Hanna Banaszak, Hanna Motyka, Irena Santor, Jerzy Połomski, Katarzyna Gärtner, Kolęda Nocka, Kolędy, Krystyna Prońko, Lucjan Motyka, Łucja Prus, Mazowsze, Msza beatowa, Muza, Nigdy więcej, No To Co, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Śląsk, Partita, Pastorałki, Piotr Janczerski, Polskie Nagrania, Pronit, Skaldowie, Śląsk, Sława Przybylska, Szczepanik, Tym, Veriton, Waldorff, Wiesław Ochman, Wojciech Trzciński, Wszystko mi mówi że mnie ktoś pokochał, Zbigniew Wodecki, Żółte kalendarze

 

W 1968 r., po wydarzeniach marcowych, epoka Gomułki zaczęła wchodzić w fazę schyłkową. Z tego roku, oprócz kolędowej płytki Partity mam jeszcze kolędową EP-kę Filipinek – ten girlsband u szczytu powodzenia stał w latach 1963-1965, tak więc EP „Filipinki: Kolędy” (Veriton V350), był niestety śpiewem łabędzim.

Adam Zwierz, Alibabki, Andrzej Zaucha, Anna German, Anna Jurksztowicz, Bareja, Blusełka, Bractwo Kurkowe, Czerwone Gitary, Czerwono-Czarni, Danuta Błażejczyk, Dzień niepodobny do dnia, Edyta Geppert, Ernest Bryll, Ewa Bem, Filipinki, Goniąc kormorany, Grupa Bluesowa Stodoła, Halina Frąckowiak, Hanna Banaszak, Hanna Motyka, Irena Santor, Jerzy Połomski, Katarzyna Gärtner, Kolęda Nocka, Kolędy, Krystyna Prońko, Lucjan Motyka, Łucja Prus, Mazowsze, Msza beatowa, Muza, Nigdy więcej, No To Co, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Śląsk, Partita, Pastorałki, Piotr Janczerski, Polskie Nagrania, Pronit, Skaldowie, Śląsk, Sława Przybylska, Szczepanik, Tym, Veriton, Waldorff, Wiesław Ochman, Wojciech Trzciński, Wszystko mi mówi że mnie ktoś pokochał, Zbigniew Wodecki, Żółte kalendarze

 

No i link do jednego z największych hitów tamtego roku: „Będzie kolęda” Skaldów. Ja go mam na ich LP „Wszystko mi mówi, że mnie ktoś pokochał” (Polskie Nagrania, Pronit XL0478). Nie była to kolęda w tradycyjnym rozumieniu, ale przebój był.Adam Zwierz, Alibabki, Andrzej Zaucha, Anna German, Anna Jurksztowicz, Bareja, Blusełka, Bractwo Kurkowe, Czerwone Gitary, Czerwono-Czarni, Danuta Błażejczyk, Dzień niepodobny do dnia, Edyta Geppert, Ernest Bryll, Ewa Bem, Filipinki, Goniąc kormorany, Grupa Bluesowa Stodoła, Halina Frąckowiak, Hanna Banaszak, Hanna Motyka, Irena Santor, Jerzy Połomski, Katarzyna Gärtner, Kolęda Nocka, Kolędy, Krystyna Prońko, Lucjan Motyka, Łucja Prus, Mazowsze, Msza beatowa, Muza, Nigdy więcej, No To Co, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Śląsk, Partita, Pastorałki, Piotr Janczerski, Polskie Nagrania, Pronit, Skaldowie, Śląsk, Sława Przybylska, Szczepanik, Tym, Veriton, Waldorff, Wiesław Ochman, Wojciech Trzciński, Wszystko mi mówi że mnie ktoś pokochał, Zbigniew Wodecki, Żółte kalendarze

Skaldowie zresztą nagrali później, razem z Łucją Prus, liryczne „Pastorałki” (EP, Muza N0702) z tekstami Ernesta Brylla; było to w roku 1972, a więc już za „wczesnego Gierka”.

Adam Zwierz, Alibabki, Andrzej Zaucha, Anna German, Anna Jurksztowicz, Bareja, Blusełka, Bractwo Kurkowe, Czerwone Gitary, Czerwono-Czarni, Danuta Błażejczyk, Dzień niepodobny do dnia, Edyta Geppert, Ernest Bryll, Ewa Bem, Filipinki, Goniąc kormorany, Grupa Bluesowa Stodoła, Halina Frąckowiak, Hanna Banaszak, Hanna Motyka, Irena Santor, Jerzy Połomski, Katarzyna Gärtner, Kolęda Nocka, Kolędy, Krystyna Prońko, Lucjan Motyka, Łucja Prus, Mazowsze, Msza beatowa, Muza, Nigdy więcej, No To Co, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Śląsk, Partita, Pastorałki, Piotr Janczerski, Polskie Nagrania, Pronit, Skaldowie, Śląsk, Sława Przybylska, Szczepanik, Tym, Veriton, Waldorff, Wiesław Ochman, Wojciech Trzciński, Wszystko mi mówi że mnie ktoś pokochał, Zbigniew Wodecki, Żółte kalendarze

 

Jeśli do tego – tylko z moich skromnych zbiorów – dodać:

• winyl „Msza beatowa – Pan przyjacielem moim” Katarzyny Gärtner i Czerwono-Czarnych z roku 1968 (Polskie Nagrania Muza XL0475) nagrany w kościele w Podkowie Leśnej;

Adam Zwierz, Alibabki, Andrzej Zaucha, Anna German, Anna Jurksztowicz, Bareja, Blusełka, Bractwo Kurkowe, Czerwone Gitary, Czerwono-Czarni, Danuta Błażejczyk, Dzień niepodobny do dnia, Edyta Geppert, Ernest Bryll, Ewa Bem, Filipinki, Goniąc kormorany, Grupa Bluesowa Stodoła, Halina Frąckowiak, Hanna Banaszak, Hanna Motyka, Irena Santor, Jerzy Połomski, Katarzyna Gärtner, Kolęda Nocka, Kolędy, Krystyna Prońko, Lucjan Motyka, Łucja Prus, Mazowsze, Msza beatowa, Muza, Nigdy więcej, No To Co, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Śląsk, Partita, Pastorałki, Piotr Janczerski, Polskie Nagrania, Pronit, Skaldowie, Śląsk, Sława Przybylska, Szczepanik, Tym, Veriton, Waldorff, Wiesław Ochman, Wojciech Trzciński, Wszystko mi mówi że mnie ktoś pokochał, Zbigniew Wodecki, Żółte kalendarze

• winyl „Wśród nocnej ciszy… kolędy i pastorałki śpiewa Irena Santor” (Muza SXL0510), 1969, który reedycje miał praktycznie co roku;

Adam Zwierz, Alibabki, Andrzej Zaucha, Anna German, Anna Jurksztowicz, Bareja, Blusełka, Bractwo Kurkowe, Czerwone Gitary, Czerwono-Czarni, Danuta Błażejczyk, Dzień niepodobny do dnia, Edyta Geppert, Ernest Bryll, Ewa Bem, Filipinki, Goniąc kormorany, Grupa Bluesowa Stodoła, Halina Frąckowiak, Hanna Banaszak, Hanna Motyka, Irena Santor, Jerzy Połomski, Katarzyna Gärtner, Kolęda Nocka, Kolędy, Krystyna Prońko, Lucjan Motyka, Łucja Prus, Mazowsze, Msza beatowa, Muza, Nigdy więcej, No To Co, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Śląsk, Partita, Pastorałki, Piotr Janczerski, Polskie Nagrania, Pronit, Skaldowie, Śląsk, Sława Przybylska, Szczepanik, Tym, Veriton, Waldorff, Wiesław Ochman, Wojciech Trzciński, Wszystko mi mówi że mnie ktoś pokochał, Zbigniew Wodecki, Żółte kalendarze

• „Blusełka” – niesamowity popis wokalno-instrumentalny Grupy Bluesowej Stodoła w bluesowych jasełkach z roku 1970 (Muza XL0761);

Adam Zwierz, Alibabki, Andrzej Zaucha, Anna German, Anna Jurksztowicz, Bareja, Blusełka, Bractwo Kurkowe, Czerwone Gitary, Czerwono-Czarni, Danuta Błażejczyk, Dzień niepodobny do dnia, Edyta Geppert, Ernest Bryll, Ewa Bem, Filipinki, Goniąc kormorany, Grupa Bluesowa Stodoła, Halina Frąckowiak, Hanna Banaszak, Hanna Motyka, Irena Santor, Jerzy Połomski, Katarzyna Gärtner, Kolęda Nocka, Kolędy, Krystyna Prońko, Lucjan Motyka, Łucja Prus, Mazowsze, Msza beatowa, Muza, Nigdy więcej, No To Co, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Śląsk, Partita, Pastorałki, Piotr Janczerski, Polskie Nagrania, Pronit, Skaldowie, Śląsk, Sława Przybylska, Szczepanik, Tym, Veriton, Waldorff, Wiesław Ochman, Wojciech Trzciński, Wszystko mi mówi że mnie ktoś pokochał, Zbigniew Wodecki, Żółte kalendarze

• dwa winyle Piotra Janczerskiego (1973 – „Już gwiazdeczka się kolebie” z Bractwem Kurkowym, Muza SXL0959; 1975 – „Kolędowe śpiewanki” z No To Co, Muza SX1240);

• winyl z kolędami zaśpiewanymi przez Wiesława Ochmana (Veriton SXV795) z roku 1980,

• winyl z roku 1980 (Muza XL1940), na którym „Najpiękniejsze kolędy” śpiewają: Anna German, Irena Santor, Jerzy Połomski i Adam Zwierz;

• magnetyczny spektakl „Kolęda Nocka” (Wojciech Trzciński – Ernest Bryll), którego premiera odbyła się 18 grudnia 1980 w Teatrze Muzycznym w Gdyni (reż. Krzysztof Bukowski), a więc gdy cenzura praktycznie nie istniała, ale płytę z tego (SLP 4017, Pronit, z cytatem z Beksińskiego na okładce) wydał Wifon w roku 1982, więc podczas nocy stanu wojennego;

Adam Zwierz, Alibabki, Andrzej Zaucha, Anna German, Anna Jurksztowicz, Bareja, Blusełka, Bractwo Kurkowe, Czerwone Gitary, Czerwono-Czarni, Danuta Błażejczyk, Dzień niepodobny do dnia, Edyta Geppert, Ernest Bryll, Ewa Bem, Filipinki, Goniąc kormorany, Grupa Bluesowa Stodoła, Halina Frąckowiak, Hanna Banaszak, Hanna Motyka, Irena Santor, Jerzy Połomski, Katarzyna Gärtner, Kolęda Nocka, Kolędy, Krystyna Prońko, Lucjan Motyka, Łucja Prus, Mazowsze, Msza beatowa, Muza, Nigdy więcej, No To Co, Państwowy Zespół Pieśni i Tańca Śląsk, Partita, Pastorałki, Piotr Janczerski, Polskie Nagrania, Pronit, Skaldowie, Śląsk, Sława Przybylska, Szczepanik, Tym, Veriton, Waldorff, Wiesław Ochman, Wojciech Trzciński, Wszystko mi mówi że mnie ktoś pokochał, Zbigniew Wodecki, Żółte kalendarze

• zaśpiewaną przez Ewę Bem kolędę, zamykającą kultowy od zawsze film „Miś” (1980) Stanisława Barei i Stanisława Tyma, która zwykłej z pozoru komedii nadała ponadczasową metaforykę arcydzieła;

• winyl „Marii chwałę śpiewać będziem (Jubileusz 600-lecia Jasnej Góry)” nagrany przez Jerzego Połomskiego, Sławę Przybylską i Alibabki w roku 1983;

• winyl „Kolędy” Krystyny Prońko (Pronit M0019) wydany w roku 1984;

• winyl z roku 1986, na którym kolędy śpiewali: Hanna Banaszak, Ewa Bem, Danuta Błażejczyk, Halina Frąckowiak, Edyta Geppert, Anna Jurksztowicz, Zbigniew Wodecki i Andrzej Zaucha (Pronit PLP0017);

• coroczne reedycje tych wszystkich nagrań na płytach, kasetach i pocztówkach (państwowe wytwórnie wydawały też pocztówki dźwiękowe);

– musisz przyznać, że jak na komunistyczne państwo z ateizacją na sztandarach, był to wynik co najmniej zadziwiający. Bo gdy się wsłuchać (lub wczytać) w teksty kolęd, obok wszystkich innych przesłań, wg obowiązującej w PRL ideologii tkwiło w nich zarzewie kontrrewolucji.

Twoi Rodzice tego nie pamiętają, ale Dziadkowie – tak.

I stół ten obsiędziem,
Oj będzie, będzie kolęda.
I u nas, i wszędzie,
Oj będzie, będzie kolęda.

Świątecznie pozdrawiam.

Robak

4 stycznia 2023
Reprodukcje okładek płyt wziąłem z różnych źródeł internetowych;
z prostej przyczyny: longplaye nie mieszczą się na moim skanerze


► Periplus – powrót na Stronę Główną