Kazimierz Robak: Pasley Bay. Ale dlaczego „Pasley”?
7/8. Desperacja wdowy

W roku 1854 Admiralicja Brytyjska uznała członków wyprawy Franklina za zmarłych. Lady Jane Franklin nie chciała o tym słyszeć.

Była przekonana, że jej mąż żyje i że dotychczasowe poszukiwania prowadzone były na terenach, do których Erebus i Terror nigdy nie dotarły: szukano na zachód i północ od Cieśniny Lancastera, a przecież Rae – choć kanibalistyczny oszczerca – słyszał o rozbitkach na południe od Wyspy Króla Williama, zaś jedną z szalup HMS Terror znaleziono u ujścia Rzeki Wielkiej Ryby (dziś zwanej od nazwiska jej europejskiego odkrywcy, którym był George Back). Miała rację, niestety, tylko w kwestii drugiej.

Lady Jane kupiła więc – a była to już piąta finansowana przez nią wyprawa ratownicza – żagloparowiec Fox.

Admiralicja, Admiralty, Back River, Belcher, Boothia, Coppermine, Dobry Noe Press, Erebus, Estimark, Fox, Franklin, Grinnell, Hutchinson, Jacobson, Ken Burton, Lady Jane, Mackenzie, McClintock, North-West Passage, Pasley, Pasley Bay, Przejście Północno-Zachodnie, Rae, RCMP, Ross, Royal Navy, St. Roch, Terror, Walnut Shell, WejerŻagloparowiec Fox, ożaglowany jako bark
(ok. 1855; malarz: nieznany; olej na płótnie; 51 x 76 cm; Royal Museum / National Maritime Museum, Greenwich, London)

Zapłaciła za wzmocnienie kadłuba przed żeglugą w lodach i wysłała w Przejście Północno-Zachodnie pod dowództwem Francisa Leopolda McClintocka, instruując, by wpłynął w Cieśninę Peela i prowadził poszukiwania wzdłuż Półwyspu Boothia na południe.

Admiralicja, Admiralty, Back River, Belcher, Boothia, Coppermine, Dobry Noe Press, Erebus, Estimark, Fox, Franklin, Grinnell, Hutchinson, Jacobson, Ken Burton, Lady Jane, Mackenzie, McClintock, North-West Passage, Pasley, Pasley Bay, Przejście Północno-Zachodnie, Rae, RCMP, Ross, Royal Navy, St. Roch, Terror, Walnut Shell, WejerSir (Francis) Leopold McClintock
(1859; malarz: Stephen Pearce, 1819-1904; olej na płótnie; 127 x 102 cm;

obraz namalowany na zamówienie Lady Jane Franklin, po jej śmierci przekazany do National Portrait Gallery, London)

 

Fox wypłynął z Aberdeen 1 lipca 1857 r., a z Grenlandii 12 sierpnia. Za późno! Pod koniec sierpnia lodowy pak w Cieśninie Lancastera już gęstniał, Peel Sound była nieżeglowna, a wpłynięcie w Cieśninę Księcia Regenta zakończyło się w połowie września – lód przetrzymał tam Foxa przez 220 dni.

Podczas następnej zimy Foxa skuł lód w Peel Sound – ekspedycja zimowała już z obu stron Wyspy Somerset, a dalej na południe płynąć się nie dało. Załoga prowadziła więc rekonesans na saniach – ciągniętych przez psy i ludzi. McClintock, by ich wysiłek uczynić lżejszym, stawiał na saniach maszty i żagle, doczepiał latawce, a marynarze widząc, że ich praca jest doceniana, dawali z siebie wszystko. Pracę wykonali zaiste heroiczną. Obeszli prawie całą Wyspę Księcia Walii, wzdłuż zachodniego wybrzeża Półwyspu Boothia doszli do Wyspy Króla Williama, którą okrążyli, dotarli wreszcie do ujścia Back River.

Admiralicja, Admiralty, Back River, Belcher, Boothia, Coppermine, Dobry Noe Press, Erebus, Estimark, Fox, Franklin, Grinnell, Hutchinson, Jacobson, Ken Burton, Lady Jane, Mackenzie, McClintock, North-West Passage, Pasley, Pasley Bay, Przejście Północno-Zachodnie, Rae, RCMP, Ross, Royal Navy, St. Roch, Terror, Walnut Shell, WejerTrasa wyprawy poszukiwawczej (1857-1859), którą dowodził kpt. Francis Leopold McClintock

 

Gdy 21 września 1859 r. Fox zacumował w Portsmouth[1], McClintock pojechał do Londynu z meldunkiem dla Admiralicji. Przywiózł ogromną ilość przedmiotów należących do załóg Franklina, które odkupił od Inuitów, listy pisane przez ich kolejnych dowódców i pozostawione w kamiennych kopcach oraz obszerną dokumentację znalezisk, grobów, szkieletów. Zdanie w jednym ze odzyskanych listów nie pozostawiało żadnych wątpliwości: sir John Franklin zmarł 11 czerwca 1847 r.

McClintock – być może pamiętając, czego doświadczył Rae, a być może sam z siebie – przywiezione do Londynu przedmioty nazwał relikwiami narodowymi.

Cdn. w niedzielę 1 września 2024 o 1:11 (i to będzie koniec)

Kazimierz Robak
7 lipca 2024


Kazimierz Robak: Pasley Bay. Ale dlaczego „Pasley”?

► 1. Garść faktów ◄

► 2. Pasley – ale nie ten ◄

► 3. Pasley – jeśli nie ten, to który? ◄

► 4. Poczet Pasley’ów (wersja skrócona) ◄

► 5. Co ma do tego orzech włoski? ◄

► 6. Motyw, środki, okazja ◄

► 7. Desperacja wdowy ◄

► 8. Mapa kpt. McClintocka ◄


 

[1] W londyńskim doku Blackwall Fox zacumował 23 września 1859 r.

 


UWAGA!

Żeglarski życiorys kpt. Wojciecha Jacobsona przedstawia książka

Class Afloat, Concordia, Di Lullo, Galapagos, Marczak, Montreal, Panama, Portobello, równik, Straburzyński, West Island College, Wojciech JacobsonKazimierz Robak:   Żeglarskie ‘kto jest kim’: Wojciech Jacobson,
Dobry Noe Press, 2022.

Nominowana do:
literackiej nagrody im. Teligi za rok 2022

Nagrody Żeglarskiej Szczecina 2022

Drugie wydanie (380 stron, kilkaset map i ilustracji) jest jeszcze do nabycia:

♦  u ► Wydawcy
w księgarniach internetowych (m.in. ► Wydawnictwa Nautica).

Recenzję przeczytacie ►TU◄.


Opowiadania i reportaże Wojciecha Jacobsona, m.in. o jego 4-letniej żegludze przez Przejście Północno-Zachodnie, znajdziecie w antologii:Class Afloat, Concordia, Di Lullo, Galapagos, Marczak, Montreal, Panama, Portobello, równik, Straburzyński, West Island College, Wojciech JacobsonWojciech Jacobson:   Od równika do bieguna, czyli „Marią” do Hawru… i dalej,
Estimark, 2022.

Nominowana do literackiej nagrody im. Teligi za rok 2023.

Można ją jeszcze kupić:

u Wydawcy (tel. 604-555-115; [email protected]),
na
► Allegro
w
księgarni Wydawnictwa Nautica.

 

Obie książki uzupełniają się jak dwie części dużej całości.
Bo gdy dwóch pisze o tym samym, to na pewno nie tak samo i niekoniecznie to samo.


► Periplus – powrót na Stronę Główną