Kazimierz Robak: Historia jednego patrolowca: USCGC Midgett
1. Od Alaski do Wietnamu (1/2)

Okręt Straży Wybrzeża Stanów Zjednoczonych USCGC Midgett to druga jednostka, której historia splotła się (szczęściem na krótko) z dziejami jachtu Vagabond’eux, gdy ten – w roku 1985 – płynął w pierwszym etapie swego czteroletniego rejsu przez Przejście Północno-Zachodnie. 

Dzieje tego okrętu – i jego patrona – są, uważam, warte przypomnienia.

USCGC Midgett (WHEC-726), od 1992 USCGC John Midgett (WHEC-726), był dwunastym i ostatnim okrętem patrolowym typu Hamilton, należącym do United States Coast Guard, Straży Wybrzeża Stanów Zjednoczonych. Oficjalnie klasyfikowano go jako High Endurance Cutter, czyli kuter dużej wytrzymałości. Nazwa ta miała potwierdzenie w praktyce.

USCGC Midgett, Jacobson, US Coast Guard, Vagabond'eux, Alaska15 kwietnia 1983 r.: USCGC Midgett (WHEC-726) na wodach przybrzeżnych Kalifornii
fot. Allied Forces / Wiki

 

Jego stępkę położono 5 kwietnia 1971 w Avondale Shipyard w Nowym Orleanie, zwodowano – 4 września tego samego roku. Ma 115 m długości, 13 m szerokości, 5,5 m zanurzenia i wyporność 3050 t. Dwa silniki dieslowskie Fairbanks Morse, mające po 3500 KM, dwa silniki turbospalinowe Pratt-Whitney i dwie śruby nastawne pozwalają na rozwinięcie maksymalnej prędkości 29 węzłów. Pojemność zbiorników wody i paliwa zapewniają autonomiczność pływania przez 45 dni i zasięg 11 tys. Mm przy prędkości 12 węzłów.

Na USCGC Midgett mogła zaokrętować załoga do 184 osób, w tym 24 oficerów. Pierwotnym uzbrojeniem była armata OTO Melara 76 mm. Podczas remontu w roku 1991 dodano do tego system artyleryjski Phalanx CIWS (Close-In Weapon System) do niszczenia pocisków przeciwokrętowych i samolotów na krótkich dystansach (sześciolufowe działko Gatling M61 Vulcan kal. 20 mm sprzężone z radarem).

USCGC Midgett wszedł do służby 17 marca 1972 r. Bazował w Seattle, WA i znajdował się pod dowództwem operacyjnym i administracyjnym Dowódcy Obszaru Pacyfiku (Commander of the Pacific Area, COMPACAREA). Zazwyczaj patrolował Morze Beringa i wody wzdłuż południowego wybrzeża Alaski.

USCGC Midgett, Jacobson, US Coast Guard, Vagabond'eux, Alaska30 listopada 1999: USCGC John Midgett (WHEC-726) w bazie na Alasce
fot. Gilfoto / Wiki

Okręt zaprojektowano jako jednostkę uniwersalną, m.in. do pełnienia zadań poszukiwawczo-ratowniczych, wymuszania prawa morskiego, kontroli imigracyjnej i narkotykowej.

USCGC Midgett, Jacobson, US Coast Guard, Vagabond'eux, Alaska2011, 20 stycznia, Pacyfik, 335 Mm od wybrzeży Kostaryki: USCGC John Midgett (WHEC-726) przechwytuje przemytniczą półzanurzalną bezzałogową łódź podwodną dł. 10,5 m transportującą ok. 6 ton kokainy
fot. U.S. Coast Guard photo by Coast Guard Cutter Midgett

 

Patrolowce tej klasy utrzymywały też gotowość do wspierania US Navy i flot wojennych państwa członkowskich NATO. Z tego powodu, w roku 1999, WHEC-726 został skierowany w rejon Zatoki Arabskiej.

USCGC Midgett, Jacobson, US Coast Guard, Vagabond'eux, Alaska18 października 2006 r., Zachodni Pacyfik: USCGC John Midgett (WHEC-726) podczas ćwiczeń we współpracy z helikopterem CH-46E Sea Knight
Wikipedia / photo: Staff Sgt Alex Popescu / the United States Marine Corps

 

Wycofany ze służby 7 stycznia 1991 przeszedł przez program Fleet Renovation and Maintenance (FRAM). Właśnie wtedy wyposażono go w system Phalanx CIWS. 25 kwietnia 1992 otrzymał status „w specjalnej służbie” (In Commission Special); w lutym 1993 wrócił do pełnej służby w barwach Coast Guardu.

USCGC Midgett, Jacobson, US Coast Guard, Vagabond'eux, Alaska23 sierpnia 2009: USCGC John Midgett (WHEC-726) na północnym Pacyfiku podczas ćwiczeń Pacific Unity 2009.
fot. Zac Crawford / Wiki

 

W roku 2020 USCGC John Midgett został wycofany ze służby, a w roku następnym – po częściowym rozbrojeniu (zdemontowano Phalanx CIWS) – sprzedany Wietnamskiej Straży Wybrzeża, gdzie pełni funkcję patrolowca jako CSB-8021.

USCGC Midgett, Jacobson, US Coast Guard, Vagabond'eux, Alaska27 maja 2021: dawny USCGC John Midgett (WHEC-726) po sprzedaży, już przemalowany jako patrolowiec Wietnamskiej Straży Wybrzeża CSB-8021, ale wciąż jeszcze w bazie US Coast Guard w Seattle WA (Elliott Bay). Wypłynął stamtąd do Wietnamu 1 czerwca 2021.
fot. Kyle Stubbs / Shipspotting.com

* * * * *

Historia tego okrętu zazębia się w szczególny sposób z… żeglarskim życiorysem kpt. Wojciecha Jacobsona.

8 lipca 1985 r., w pobliżu Alaski, USCGC Midgett zatrzymał na pełnym morzu jacht pod banderą kanadyjską. Był to Vagabond’eux, płynący z Vancouver, zmierzający do Cieśniny Beringa, by przez Morze Czukockie, Morze Beauforta i dalej na wschód przez Przejście Północno-Zachodnie dopłynąć do Francji.

Na pokładzie jachtu byli: Janusz Kurbiel – kapitan, właściciel jednostki i badacz polarny, jego żona Joëlle – polarniczka i żeglarka oraz Wojciech Jacobson i Ludomir Mączka – jedyni członkowie załogi, którzy brali udział we wszystkich etapach wyprawy, przy czym Wojciech Jacobson był kapitanem jachtu na etapie wstępnym (Hawr – Vancouver, 1984/1985) i na etapie ostatnim (Gjoa Haven – Brest, 1988).

Rano 8 lipca 1985 r. Vagabond’eux wyszedł z portu Unalaska na Aleutach. Na pełnym morzu zatrzymał go patrolowiec amerykańskiego Coast Guardu , nieznany żeglarzom z nazwy, gdyż na jego burcie widniał tylko numer boczny: 726.

USCGC Midgett, Jacobson, US Coast Guard, Vagabond'eux, Alaska8 lipca 1985 – USCGC-726 widziany z pokładu Vagabond’eux
fot. Wojciech Jacobson

Podczas spotkania było… poważnie. Przeszukanie pod pokładem, karabiny i pies, groźne i surowe twarze gwardzistów, niezbyt wesołe miny załogi trzymanej pod bronią na deku, ponton z uzbrojonymi marynarzami krążący wokół jachtu.

USCGC Midgett, Jacobson, US Coast Guard, Vagabond'eux, Alaska26 maja 2015 – powracający z akcji ponton patrolowy przy burcie USCGC-726
fot. Cmdr. Benjamin Berg / U.S. Department of Defense / Wiki Commons

 Czym to się skończyło?

O tym dowiecie się z dwóch książek.

Żeglarskie ‘kto jest kim’: Wojciech Jacobson, której drugie wydanie jest jeszcze do nabycia u Wydawcy i w kilku księgarniach internetowych (m.in. ►Wydawnictwa Nautica◄). O samej książce przeczytacie ► TU ◄, ja jeszcze dodam, że była nominowana do literackiej nagrody im. Teligi za rok 2022 i do Nagrody Żeglarskiej Miasta Szczecin, a Mesa Szczecińska Bractwa Kaprów Polskich uznała ją za wydarzenie edytorskie roku 2022.

USCGC Midgett, Jacobson, US Coast Guard, Vagabond'eux, Alaska

 

Książka druga, to antologia opowiadań i reportaży Wojciecha Jacobsona Od równika do bieguna czyli „Marią” do Hawru… i dalej, wydana pod patronatem Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego, Prezydenta Miasta Szczecin, Jacht Klubu AZS Szczecin oraz Zachodniopomorskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego.

Można ją jeszcze kupić u Wydawcy (tel. 604-555-115; [email protected]), na ►Allegro◄  lub w ►księgarni Wydawnictwa Nautica◄.

USCGC Midgett, Jacobson, US Coast Guard, Vagabond'eux, Alaska

Obie książki uzupełniają się jak dwie części dużej całości. Bo gdy dwóch pisze o tym samym, to na pewno nie tak samo.

Kazimierz Robak
5 kwietnia 2023

 

Kazimierz Robak – Historia jednego patrolowca: USCG Midgett

►► 1. USCGC Midgett. Od Alaski do Wietnamu – czwartek, 6 kwietnia 2023

►► 2. USCGC Midgett. John Allen Midgett Jr. – czwartek, 13 kwietnia 2023


Wspomniane zostało, że USCGC Midgett był DRUGĄ jednostką, której losy splotły się z historią rejsu Vagabond’eux przez Przejście Północno-Zachodnie, a tym samym z żeglarskim życiorysem Wojciecha Jacobsona.

Pierwszą był parowiec s/s Nomadic – jego historię przeczytacie tu:

Kazimierz Robak Historia jednego parowca

►► 1. s/s Nomadic. Luksusowe początki.◄◄

►► 2. s/s Nomadic. Geniusz i jego trzy giganty.◄◄

►► 3. s/s Nomadic. Homary u Szoguna.◄◄

►► 4. s/s Nomadic. Życie po raz piąty.◄◄


► Periplus – powrót na Stronę Główną