Kapitan Ziemowit Barański opowiada: Toniemy!

Udział Roztocza w Tall Ships’ Races w latach 1985 i 1986 i atrakcyjność tych imprez spowodowała duże nimi zainteresowanie wśród żeglarzy lubelskich. Zarząd LOZŻ zdecydował więc, że w 1987 roku Roztocze będzie uczestniczyć w całej imprezie na trasie: Kiel – Norrköping (etap regatowy), Norrköping – Sztokholm – Sandhamn (Cruise in Company), Sandhamn – Rønne (etap regatowy).

Cutty Sark Tall Ships’ Races 1987: żaglowce w Sztokholmie
Fot. Lars Johnson 

Rejs odbył się w terminie 21.06. – 22.07.1987.

Start do regat poprzedzony był paradą wszystkich jednostek w Zatoce Kilońskiej (Kieler Förde). W szyku torowym najpierw szły większe żaglowce, a jachty szły parami za nimi.

 

Utrzymanie takiego szyku było dość trudne, bo wiał niezbyt silny pełny wiatr, co powodowało, że jachty pod pełnymi żaglami były szybsze od większych żaglowców. Z tej przyczyny Roztocze szło pod żaglami i na silniku, ale silnik pracował tylko po to, aby od czasu do czasu hamować i w ten sposób utrzymać się w szyku. Wszystko szło pięknie.

Załoga podziwiała duże żaglowce pod pełnymi żaglami i wielką liczbę innych jachtów i statków towarzyszących paradzie. Jak to jednak zwykle bywa, sielanka nagle przerwana została okrzykiem:

– Woda w zęzie, podłogi pływają! Toniemy!

Otwarto klapy umożliwiające dostęp do silnika i zdjęto podłogi. Na szczęście okazało się, że to nie dziura w burcie, tylko z rury metalowej, doprowadzającej wodę chłodzącą silnik, zsunęła się rura elastyczna odprowadzająca wodę. Szybko ją założono, ale że nie było pod ręką opaski zaciskowej, więc Modest Misztal, który był bosmanem, trzymał tę rurę w ręku, dopóki nie wyszliśmy z szyku i mogliśmy płynąć tylko pod żaglami.

Ten przypadek przyczynił się do zawarcia bliskiej znajomości i przyjacielskich stosunków z Zenonem Płachtą – mechanikiem na ORP Iskra, który pomagał nam w Norrköping w doprowadzeniu silnika do porządku. ■

 

ORP Iskra (1989-05-14): pierwszy z prawej – chor. mar. Zenon Płachta; pierwszy z lewej  – kapitan kmdr ppor. Czesław Dyrcz
Fot. Kazimierz Robak

 

Cdn. (co piątek)

 


Opublikowane za uprzejmą zgodą P.T. Autora.
Pierwodruk: Minuta Kapitańska. Bractwo Wybrzeża – Mesa Kaprów Polskich. 2016, maj; str. 3-6.

 

Na Stronie Głównej:

 

Kpt. Ziemowit Barański w r. 2008
(fot. Maciej Ombach)

 

Dobór ilustracji i red.: Periplus.pl / Kazimierz Robak


► Periplus – powrót na Stronę Główną