Stan wojenny (ogłoszony o świcie w niedzielę 13 grudnia 1981 roku) przyniósł wiele ograniczeń, uciążliwości i niedoborów utrudniających społeczeństwu codzienne funkcjonowanie. Pomimo to władze starały się zachować pozory normalności życia kulturalnego. Po miesiącu od wprowadzenia stanu wojennego przywrócono działalność instytucji kultury, w tym niektórych trójmiejskich kin: „Leningrad”, „Bajka”, „Polonia” i „Warszawa”, jednak repertuarowe „rozpasanie” bardzo mocno przyhamowano.
W połowie stycznia 1982 na ekrany trafiło raptem 8 filmów, w tym 6 polskich (nie najnowszych), m.in. Zmory (1979, reż. Wojciech Marczewski), 1 japoński i 1 angielski.
18 stycznia 1982: repertuar kin Trójmiasta, województwa gdańskiego i elbląskiego
Dziennik Bałtycki, nr 12
W kolejnych miesiącach przywracano działalność pozostałych kin. Repertuar był mieszanką „nowości” sprzed kilku lat z przewagą kina archiwalnego.
15 maja 1982: repertuar kin Trójmiasta
Dziennik Bałtycki, nr 114
W maju ‘82 spośród oferty prawie 20. filmów z 9 krajów można było wybrać się na amerykański musical Lekkoduch (1936, reż. George Stevens), znakomity brazylijski O’Cangaceiro (1953, reż. Lima Barreto), a także „odświeżyć” sobie 08/15 – Koszary i Niebieskiego ptaka.
W połowie roku odbyło się Gdańskie Lato Filmowe. Pokazano na nim m.in. Wejście smoka (1973, reż. Robert Clouse), Przeminęło z wiatrem (1939, Victor Fleming), Zemstę po latach (1980, reż. Peter Medak) i … prawie nowy, ponadczasowy z dzisiejszej perspektywy Czas apokalipsy (1981, reż. Francis Ford Coppola) – w tym ostatnim przypadku tytuł odzwierciedlał jak nigdy przedtem rzeczywistość pozafilmową i nieoczekiwanie nabrał nowego znaczenia przez odniesienie do konkretnego momentu dziejowego „tu i teraz”, co można dostrzec na klasycznej już fotografii Chrisa Niedenthala: „zderzenie” gigantycznej reklamy filmu na budynku kina „Moskwa” w Warszawie z transporterem opancerzonym na ulicy.
Dla przeciwwagi na ekranach pojawiły się filmy z „bratnich” kinematografii, by wspomnieć przegląd filmów wschodnioniemieckich z okazji święta narodowego NRD, który odbył się w październiku roku 1982; w zestawie był cieszący się sporym zainteresowaniem młodej widowni był western Ulzana, wódz Apaczów (1974, reż. Gottfried Kolditz), spóźniona o dekadę odpowiedź na serię zachodnioniemieckich filmów Haralda Reinla o przygodach Winnetou.
Autor plakatu: Zbigniew Czarnecki (ur. 1948)
W latach następnych powróciły przeglądy kinematografii narodowych: japońskiej – 1983, szwedzkiej – maj 1986, filmów nagrodzonych na narodowych festiwalach krajów socjalistycznych – 1986, norweskiej – grudzień 1987. Były też kontynuowane w niezmienionej formie Konfrontacje i „tygodnie”.
1987: repertuar Przeglądu Filmów Norweskich, kino „Kameralne”, Gdańsk
arch. Autora
Ofertę ambitnego, artystycznego, ale niszowego kina uzupełniały dyskusyjne kluby filmowe i kina studyjne oraz różne akademie filmowe przy domach kultury. Niezależnie od tych wydarzeń odbywały się jak zwykle codzienne projekcje zaplanowanego repertuaru. Powoli liberalizowano system, który i tak ulegał erozji: odchodzono od pryncypiów ustrojowych i łagodzono cenzurę[1].
[1] Zob.: Eisler, Jerzy. Zarys dziejów politycznych Polski 1944-1989. Warszawa : BGW, 1992; s. 207 i nast.
Kazimierz Babiński
listopad 2019
Opublikowane za uprzejmą zgodą P.T. Autora.
Pierwodruk: Autograf, 4 (152)/2019
(wydawca: Gdańskie Towarzystwo Przyjaciół Sztuki)
Redakcja: Periplus.pl / Kazimierz Robak
Cdn.
(co czwartek)
► ► 1. Kino w Gdańsku, lata 30. (9 stycznia 2020)
► ► 2. Kino w Gdańsku, filmy propagandowe (16 stycznia 2020)
► ► 3. Wojna: atut uderzeniowy – filmy polskie (23 stycznia 2020)
► ► 4. PRL i monopol państwa (30 stycznia 2020)
► ► 5. Po odwilży (6 lutego 2020)
► ► 6. Bojkotowanie filmów zza wschodniej granicy (13 lutego 2020)
► ► 7. Dekada Gierkowska (20 lutego 2020)
► ► 8. Stan wojenny (27 lutego 2020)
► ► 9. Przed i po upadku systemu (5 marca 2020)
► ► 10. Gwarantowane, niewysychające źródło dochodów (12 marca 2020)
► ► 11. Niewielką pociechą jest… (19 marca 2020)