Kapitan Ziemowit Barański opowiada: Liście w szandekach

Jesień 1997 roku spędzałem pływając między na Wyspami Kanaryjskimi na Mary Anne jako jej pierwszy oficer. Kontrakt z armatorem miałem do kwietnia 1998 roku.

Tymczasem wczesną jesienią 1997 miasto Szczecin rozpoczęło rozmowy z Kredyt Bankiem na temat zakupu Fryderyka Chopina. Rozpoczęły się targi i miasto zwróciło uwagę, że żaglowiec od maja 1996 gnije na cumach i wkrótce będzie kompletnym wrakiem. W tej sytuacji bank, być może sprzedałby statek po niskiej cenie, ale Szczecin wycofał się z transakcji.

W banku wybuchła awantura, jakieś głowy poleciały, a bank powołał Armatorski Dom Bankowy i podjął decyzję o remoncie statku. Szefem Armatorskiego Domu Bankowego został pan Paweł Ryżewski – prawnik, który uczestniczył w procesie przejmowania statku. Wtedy przypomniano sobie o mnie.

Armatorski Dom Bankowy zwrócił się do armatora Mary Anne, żeby zwolnił mnie z kontraktu i zaproponował mi, abym wrócił na Fryderyka Chopina.

Sentyment zwyciężył nad zdrowym rozsądkiem. W pierwszych dniach grudnia przyleciałem z Teneryfy do Bremy, skąd pociągiem dotarłem do Szczecina.

Przejąłem statek od kapitana-nadzorcy i wykonałem pierwszą czynność kapitańską: wymiotłem liście z poprzedniej jesieni zalegające w szandekach. Powoli udało mi się skompletować załogę remontową.

9 maja 1998 Fryderyk Chopin rozpoczął rejsy z młodzieżą Szczecińskiej Szkoły pod Żaglami, a na jesieni ruszył w rejs dookoła Ameryki Południowej z Chrześcijańską Szkołą pod Żaglami. ■

 

 

Cdn. (co piątek)


Jest to cz. 5 i ostatnia opowiadania „Mary Anne” napisanego przez kpt. Ziemowita specjalnie dla Periplus.pl

Kpt. Ziemowit Barański: Mary Anne

► ► Cz. 1. Bezrobotny kapitan (21 sierpnia 2020)

► ► Cz. 2. Mary Anne (28 sierpnia 2020)

► ► Cz. 3. Wszyscy wiedzą, że… (4 września 2020)

► ► Cz. 4. Hornblower i rejsy golfowe (11 września 2020)

► ► Cz. 5. Liście w szandekach (18 września 2020)

Podział, dobór ilustracji i red.: kr / Periplus.pl

Na Stronie Głównej:

Ziemowit Barański, 1988-12-12, Cabo de Hornos
STS Pogoria, Międzynarodowa Szkoła Pod Żaglami Krzysztofa Baranowskiego 1988-1989

fot. Mariusz Chmielewski

 

STS Fryderyk Chopin
arch. Ziemowit Barański

 

 


► Periplus – powrót na Stronę Główną