Kazimierz Robak: Pięść sprawiedliwości ludowej
Cz. 1 –
Odwilż

Miłośnicy Prawdziwej Sztuki mają dobrze. Czasem co prawda muszą pogrozić pięścią, walnąć w stół, albo kogoś reedukować, ale nie ma róży bez kolców, a gdzie drwa rąbią, tam się nie da nie rozbić jajek na omlet.

I właśnie o tym – jak pokazać i kazać ludziom, co ma się im podobać, bo jest Prawdziwą Sztuką, jak udowodnić, że piękno tkwi w jednomyślności i jakie niebezpieczeństwa tkwią w apodyktycznych sądach – jest ten odcinek.

♦♦♦

Piąty dzień marca 1953 roku pogrążył w żałobie i łzach Związek Radziecki wraz ze wszystkimi postępowymi narodami świata. Nie da się jednak ukryć, że czarne chmury, które spowiły świat Wielkiej Międzynarodówki po śmierci Stalina, nie były szczelne i przedarł się przez nie promyk światła, najpierw wątły, później coraz jaśniejszy. Z wolna pryskać zaczęły nieczułe lody i w Ojczyźnie Proletariatu pojawiły się pierwsze oznaki odwilży.

Po „stu dniach Berii” kierownictwo partii komunistycznej ZSRR i tym samym władzę w państwie przejął – najpierw w triumwiracie z Malenkowem i Bułganinem, później samodzielnie – Nikita Chruszczow.

Bielutin, Chruszczow, gensek, KC, KPZR, Leningrad, malarstwo, Maneż, Moskwa, odwilż, Picasso, Politbiuro, Rudakow, socrealizm, Stalin, Tatlin, wystawa, Zakrzewski, ZSRR1 maja 1932, Stalin i Chruszczow, który był wtedy drugim sekretarzem komitetu moskiewskiego[1], podczas parady pierwszomajowej
źródło: Life, 1970-11-27, s. 30

Totumfacki Stalina i kat Ukrainy z lat trzydziestych[2] zyskał sławę jako autor odwilży, choć referat, który wygłosił z 24 na 25 lutego 1956 na zamkniętym plenum Politbiura ZSRR, do dziś nazywa się tajnym i pewnie takim by został, gdyby partyjni towarzysze z Warszawy nie przemycili jego kopii – przez ambasadę Izraela – do USA. W referacie jedynymi śmielszymi określeniami ludobójczego apogeum sowietyzmu były słowa „błędy” i „wypaczenia” oraz pojęcie „kult jednostki”.

Wiedząc, co każda – mająca się za wieczną – organizacja uważa o sobie samej, można to zrozumieć: Partia nie myli się nigdy i tylko czasami jakaś nieodpowiedzialna jednostka wykrzywia trajektorię jej działania. Podobnie można zrozumieć skromność, przez którą Chruszczow ani słowem nie wspomniał o swoim udziale w owych „błędach”, „wypaczeniach” i „kulcie”.

Bielutin, Chruszczow, gensek, KC, KPZR, Leningrad, malarstwo, Maneż, Moskwa, odwilż, Picasso, Politbiuro, Rudakow, socrealizm, Stalin, Tatlin, wystawa, Zakrzewski, ZSRRMoskwa, 2007

♦♦♦

Czego by jednak nie mówić, z Chruszczowem faktycznie przyszła odwilż: znacząca choć niezbyt długa w ZSRR, dłuższa, a później połowiczna u nas, chwilowa w Rumunii, a przełomowa dla Finlandii – tam przerodziła się w finlandyzację, o której Polska mogła tylko pomarzyć.

♦♦♦

Chruszczow, choć w 1956 roku utopił we krwi powstanie węgierskie, trafił na pierwsze strony zachodnich gazet jako reformator. Stare Demokracje wygodnie uznały „kwestię węgierską” za wewnętrzną sprawę obozu socjalistycznego i dały sowieckiemu gensekowi[3] duży kredyt zaufania. On korzystał z tego, przynajmniej do połowy roku 1960, jak mógł. Jeździł po świecie dużo i szeroko, a wszędzie wieszczył nową erę, której forpocztą był system budowany z niezwykłymi – jak twierdził – sukcesami, odniesionymi w jego sowieckiej ojczyźnie. Wieszcząc, podkreślał wagę swoich słów gestykulacją, a gestykulując – najczęściej wygrażał pięściami. To zamiłowanie do gestykulacji doprowadziło do powstania historii o incydencie z butem, którym sowiecki lider miał walić w mównicę podczas jesiennej sesji ONZ w 1960 r., o czym będzie w jednym z następnych odcinków.

Bielutin, Chruszczow, gensek, KC, KPZR, Leningrad, malarstwo, Maneż, Moskwa, odwilż, Picasso, Politbiuro, Rudakow, socrealizm, Stalin, Tatlin, wystawa, Zakrzewski, ZSRRNikita Chruszczow na mównicy Zgromadzenia Ogólnego ONZ, 1 października 1960 r.
fot. Pat Candido

W ZSRR Chruszczow też wygrażał: najczęściej imperialistom z USA, a jeśli wznosił kułaki przeciwko ludziom radzieckim – to przeciwko artystom. Którzy – powiedzmy szczerze – zakłócali mu kontemplację urody świata, jak mogli.

♦♦♦

Pierwsze tchnienie wiatru odnowy w radzieckiej sztuce przyszło 23 maja 1954 roku z otwarciem Wiosennej Wystawy Dzieł Malarzy Leningradzkich. Była to impreza cykliczna, ale tego dnia i tego roku była największą wystawą po śmierci Stalina. Zgromadzono na niej ponad 500 prac 196 malarzy, rzeźbiarzy i grafików z Leningradu.   

Bielutin, Chruszczow, gensek, KC, KPZR, Leningrad, malarstwo, Maneż, Moskwa, odwilż, Picasso, Politbiuro, Rudakow, socrealizm, Stalin, Tatlin, wystawa, Zakrzewski, ZSRR Bielutin, Chruszczow, gensek, KC, KPZR, Leningrad, malarstwo, Maneż, Moskwa, odwilż, Picasso, Politbiuro, Rudakow, socrealizm, Stalin, Tatlin, wystawa, Zakrzewski, ZSRR Bielutin, Chruszczow, gensek, KC, KPZR, Leningrad, malarstwo, Maneż, Moskwa, odwilż, Picasso, Politbiuro, Rudakow, socrealizm, Stalin, Tatlin, wystawa, Zakrzewski, ZSRR Bielutin, Chruszczow, gensek, KC, KPZR, Leningrad, malarstwo, Maneż, Moskwa, odwilż, Picasso, Politbiuro, Rudakow, socrealizm, Stalin, Tatlin, wystawa, Zakrzewski, ZSRR
Wiewołod Andriejewicz Bażenow
(1909-1986)W górach Ałtaju
(1953; В горах Алтая; olej na desce; 33,5 x 30,5 cm; kolekcja prywatna)

Borys Wasiljewicz Korniejew (1925-2019)Portret malarki Mariny Andriejewnej Kozłowskiej
(1954; Портрет художницы М. А. Козловской; olej na płótnie; 105 x 83 cm)

Lew Aleksandrowicz Rusow (1926-1987)Dziewczyna z kokardą
(1954; Девушка с бантом; olej na płótnie; 83 x 101 cm; kolekcja prywatna)

Władimir Iwanowicz Owczinnikow (1911-1978)Przed deszczem
(1954; Перед дождём; olej na płótnie; 60 x 70 cm; kolekcja prywatna)

 

Żeby od razu wywiało socrealizm – tego się nie da powiedzieć. Pustosząca kulturę żdanowszczyzna[4] trzymała się mocno i nieśmiałe nawiązania do impresjonizmu naruszyć jej nie mogły, a przynajmniej nie od razu. Ale w roku 1954, zwłaszcza w Sojuzie, nawet zadrapanie na socrealistycznym lakierze było wydarzeniem na miarę epoki.

Nie zapominajmy, że w Polsce 9 marca 1953 roku Katowice nazwano Stalinogrodem, a choć formalnie socrealizm odszedł w niebyt w roku 1956, to jednak plakat Włodzimierza Zakrzewskiego „Partia”, który powstał w roku 1955 powielany był przy licznych okazjach jeszcze co najmniej przez dekadę.

Bielutin, Chruszczow, gensek, KC, KPZR, Leningrad, malarstwo, Maneż, Moskwa, odwilż, Picasso, Politbiuro, Rudakow, socrealizm, Stalin, Tatlin, wystawa, Zakrzewski, ZSRR Bielutin, Chruszczow, gensek, KC, KPZR, Leningrad, malarstwo, Maneż, Moskwa, odwilż, Picasso, Politbiuro, Rudakow, socrealizm, Stalin, Tatlin, wystawa, Zakrzewski, ZSRR Bielutin, Chruszczow, gensek, KC, KPZR, Leningrad, malarstwo, Maneż, Moskwa, odwilż, Picasso, Politbiuro, Rudakow, socrealizm, Stalin, Tatlin, wystawa, Zakrzewski, ZSRR
Włodzimierz Zakrzewski
(1916-1992)Partia
(plakat; druk offsetowy; 120 x 65 cm; wersje z lat: 1955, 1964 i 1968)

♦♦♦

Wystawa leningradzka, choć głośna, nie wywołała negatywnych reakcji władz. Swoje prace wystawiali tam artyści uznani oficjalnie.

Stalinowska czystka z lat trzydziestych i powojenna żdanowszczyzna stworzyły w ZSRR dwa rodzaje sztuki: oficjalną i podziemną, czyli – trzymając się znanej retoryki – prawdziwą i zdegenerowaną. Uprawiający tę pierwszą dostawali zamówienia od instytucji państwowych, chwalono ich w prasie, dawano profesorskie posady na uczelniach artystycznych, urządzano im wystawy i od czasu do czasu wysyłano za granicę (czasem nawet do Nowego Jorku[5]).

Bielutin, Chruszczow, gensek, KC, KPZR, Leningrad, malarstwo, Maneż, Moskwa, odwilż, Picasso, Politbiuro, Rudakow, socrealizm, Stalin, Tatlin, wystawa, Zakrzewski, ZSRRKlasyka socrealizmu:
Fiodor Sawwicz Szurpin
(1904-1972)Poranek naszej Ojczyzny
za ten obraz malarz otrzymał w 1949 r. Nagrodę Stalinowską drugiego stopnia
(1948; Утро нашей Родины; olej na płótnie; 167,5 x 231,2 cm; Galeria Trietiakowska, Moskwa)

 

Tych zdegenerowanych, czyli byłych piewców rewolucji artystycznej z lat dwudziestych, którzy nie chcieli się wyrzec swych przekonań i upodobań, wsadzano – pod różnymi zarzutami – do obozów pracy, pakowano do więzień jako pasożytów i wrogów państwa. Oczywiście zakazywano im malowania i rzeźbienia, a o wystawach nawet nie mogło być mowy.

Bielutin, Chruszczow, gensek, KC, KPZR, Leningrad, malarstwo, Maneż, Moskwa, odwilż, Picasso, Politbiuro, Rudakow, socrealizm, Stalin, Tatlin, wystawa, Zakrzewski, ZSRRMichaił Zachariewicz Rudakow (1914-1985) Artysta poprawiający numer
Sowiecka bezpieka aresztowała Rudakowa w lutym 1943 r. – dostał 5-letni wyrok za „antysowiecką agitację w czasie wojny”, który odsiedział w obozie pracy w Workucie; wyszedł w 1949 z ograniczeniem praw obywatelskich; rehabilitowany w 1957
(ok. 1943-1949; Художник поправляющий номер; pastel na papierze)

 

Czystka nie wytępiła degeneratów w sztuce radzieckiej całkowicie. Niedobitki przetrwały i w okresie postalinowskiej odwilży coraz śmielej zaczynały podnosić swe wynaturzone pędzle i dłuta. Tzw. czynniki oficjalne przymykały na to oko, zwłaszcza po „tajnym referacie” Chruszczowa. Od tego czasu władze, idąc z duchem przemian, postawiły na wszechstronny rozwój kraju i budowę komunizmu.

Nie bez powodu popularna radziecka ballada opisywała genseka tak:

Chruszczow Nikituszka, choć wzrostu miał tak z metr,
tempo rozwoju wrzucił na najwyższy bieg:
przy nim ugory zaorali,
przy nim na Księżyc wciąż latali,
w dwadzieścia lat miał komunizmu nastać wiek.
[6]

♦♦♦

W 1956 roku, zaraz po referacie Chruszczowa o stalinowskich „wypaczeniach”, radzieckie społeczeństwo doznało kolejnego szoku: w Moskwie, a później w Leningradzie, otwarto wystawę prac Pabla Picassa. Wszystkie mury, którymi Stalin i Żdanow próbowali odgrodzić sztukę ZSRR od Zachodu, runęły. To co było zabronione nagle stało się dostępne. „Nie rozumieliśmy niczego, ale byliśmy jak zaczadzeni” – powiedział jeden ze zwiedzających.

Bielutin, Chruszczow, gensek, KC, KPZR, Leningrad, malarstwo, Maneż, Moskwa, odwilż, Picasso, Politbiuro, Rudakow, socrealizm, Stalin, Tatlin, wystawa, Zakrzewski, ZSRR1956, Moskwa, Muzeum Sztuk Pięknych im. A. S. Puszkina: wystawa prac Pabla Picassa
Bielutin, Chruszczow, gensek, KC, KPZR, Leningrad, malarstwo, Maneż, Moskwa, odwilż, Picasso, Politbiuro, Rudakow, socrealizm, Stalin, Tatlin, wystawa, Zakrzewski, ZSRRPablo Picasso – Dziewczyna na kuli
(1905; olej na płótnie; 147 x 95 cm; Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina, Moskwa)

 

Picasso od 1944 roku należał do Francuskiej Partii Komunistycznej, mocno angażował się w działalność pacyfistyczną, a w roku 1950 dostał Międzynarodową Leninowską Nagrodę Pokoju, która wtedy nazywała się Nagrodą Stalinowską. Reformatorskie władze mogły się spokojnie zgodzić na wystawę jego prac, ale doktrynerzy?

Istnieje relacja[7] z zebrania moskiewskiego związku artystów, które odbyło się w roku 1962, a więc 6 lat później. Tematem obrady było, czy usunąć ze związku jednego z malarzy-emerytów[8], za to, że w jego mieszkaniu bywają cudzoziemcy. Emeryt kontaktom nie zaprzeczył, więc, żeby sprawa była jasna, spytano go, co myśli o Picassie. „Myślę, że wszyscy powinniśmy się od niego uczyć” – powiedział stary malarz, który przez całe życie uprawiał malarstwo zbliżone do realizmu. Wtedy w prezydium podniosły się głosy: „Lubi Picassa? Znaczy kapitalizm też lubi, bo to abstrakcjonista! I jeszcze chce nas pouczać! Precz ze związku!” – i decyzja o wyrzuceniu zapadła jednogłośnie.

Jeżeli szło Nowe, to szło powoli i z trudem. Za to Stare jechało wygodnie, rozparte w limuzynie.

♦♦♦

Cdn.

Kazimierz Robak
18 grudnia 2024

 

Kazimierz RobakPięść sprawiedliwości ludowej.

Cz. 1 – Odwilż (21 grudnia 2024)

Cz. 2 – Chłód (28 grudnia 2024)

Cz. 3 – Maneż (4 stycznia 2025)

Cz. 4 – Nagrobek (11 stycznia 2025)


[1] Chruszczow był drugim sekretarzem MGK WKP(b) od stycznia 1932; w styczniu 1934 został pierwszym sekretarzem i przyjęto go jako członka do Komitetu Centralnego WKP(b).
MGK WKP(b) = Moskiewski Komitet Miejski Wszechzwiązkowej Komunistycznej Partii (bolszewików) / МГК ВКП(б) = Московский городской комитет Всесоюзной Коммунистической партии (большевиков).

[2] Chruszczow w swoich pamiętnikach pisał, że pełniąc funkcje partyjne w Ukrainie w latach trzydziestych miał ręce po łokcie unurzane we krwi i że było to jego największym wyrzutem sumienia.

[3] gensek – rosyjski skrótowiec od nazwy gienieralnyj sekretar’ (генеральный секретарь), używany również w innych językach jako zamiennik nazwy „sekretarz generalny w partii komunistycznej”.

[4] Żdanowszczyzna – od nazwiska Andrieja Żdanowa (1896-1948) jednego z najbliższych współpracowników Stalina, który w partii bolszewickiej pełnił najróżniejsze funkcje: od terroryzowania Leningradu po zabójstwie Kirowa w 1934 r., przez współzarządzanie (fatalne) obroną tego miasta podczas oblężenia niemieckiego (1941-1944), do kierowania wydziałem kultury w Komitecie Centralnym partii. Od roku 1946 Żdanow odpowiedzialny był za wdrażanie zasad i promocję sztuki prawdziwej, czyli socrealizmu, co w praktyce sprowadzało się do represji i prześladowań artystów niepokornych. Prywatnie: zięć Stalina i alkoholik.

[5] Są przykłady. Aleksiej Iwanowicz Ławrow (daty biograficzne nieustalone), autor nienagannych propagandowo plakatów, uczestniczył w wystawie The World of Tomorrow – Świat jutra, czynnej od 30 kwietnia 1939 do 26 października 1940 w Nowym Jorku na Flushing Meadow Park, Queens; wystawę zwiedziło 44,9 mln. osób. Aleksander Gierasimow (1881-1963), osobisty znajomy Woroszyłowa i odwiedzający Stalina na daczy, jeździł przed wojną do Paryża. Takich wybrańców była garstka  – ale była.

[6] Fragment piosenki „Царь Николашка” [Car Mikołajek], w niezliczonych wersjach krążącej po ZSRR i Rosji, anonimowej, ale często przypisywanej Naumowi Mojsiejewiczowi Korżawinowi (ur. 1925): Хрущев Никитушка хоть ростом был с аршин, / страна достигла с ним сияющих вершин. / При нем пахали целину, / при нем летали на Луну, / за 20 лет клялись построить коммунизм.

[7] Rabiczew, Leonid. „Maneż 1962 – przed i po” [1998]. Znamia, 2001/9.

[8] Był to Jewgienij Leonidowicz Kropiwnickij (1893-1979), malarz, poeta i kompozytor.


► Periplus – powrót na Stronę Główną